E-faktura

Du som betalar fakturor till Olofströms kommun kan välja att betala via e-faktura. Du kan betala dina egna fakturor eller åt en annan person som är kund hos Olofströms kommun (t.ex. make/maka/sambo/föräldrar). 

Du slipper skriva in långa OCR-nummer, alla uppgifter är redan ifyllda, och du bidrar till en miljövänlig hantering genom att vi inte skickar ut pappersfakturor.
E-faktura kan användas av privatpersoner som har internetbank.

Så fungerar e-faktura

E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor och kommer med samma tidsintervall. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Säkerhet

Det är bara du (kontoinnehavare) som kan se e-fakturan via din internetbank.

Anmäl att du vill ha e-faktura

Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. När du gör din anmälan ska du leta upp Olofströms kommun som betalningsmottagare. Är fakturamottagare annan än kontoinnehavare måste du fylla i det i din anmälan. Byter du bank måste ny anmälan skickas in (efter det att du har avanmält e-fakturan via din gamla bank). Du bör även lämna en e-postadress som användes om vi behöver kontakta dig.

Avanmälan e-faktura

Om du inte längre vill ha e-faktura från Olofströms kommun gör du avanmälan på din internetbank. Avanmälan gäller alla dina e-fakturor hos Olofströms kommun. Om du byter bank måste du även då avanmäla e-fakturan via din gamla bank.

Senast uppdaterad: 27 juni 2016