Förändring genomförs för en mer robust beredskapsverksamhet

Fler medarbetare kommer att arbeta med beredskap för att möta de ökade kraven från regeringen.

Samhällets utveckling har lett till ökade krav från regeringen gällande civil beredskap. I och med detta behöver Olofströms kommun takta med utvecklingen inom området och det behov vårt beredskapsuppdrag kräver.

Vi har även likt många aktörer ett ansträngt budgetläge som vi behöver förhålla oss till. Samtidigt som vi behöver ha en budget i balans behöver vi följa de rådande lagkrav och uppdrag som kommunen är skyldig att utföra.

Under ett års tid har tjänsten beredskapssamordnare vara vakant i Olofströms kommun. Rekrytering av tjänsten har genomförts i två omgångar. Olofströms kommun har nu landat i en lösning för att klara av sitt uppdrag inom beredskap. Från och med oktober 2024 kommer fler medarbetare att få i uppdrag att arbeta med beredskapsfrågorna. Istället för att en tjänsteperson ansvarar för ett brett område som beredskap, kommer uppdraget att landa på tre personer.

Förändringen innebär att vi får en mer robust verksamhet och i praktiken en större satsning på beredskapen jämfört med tidigare. Det blir ingen nyrekrytering utan uppdraget landar på befintlig personal i staben, säger Iréne Robertsson, kommunchef.

Förändringen blir som följer:

  • Adnan Samardzic, kvalitetstrateg, blir Kvalitets- och säkerhetsskyddschef.
  • Alina Ejder Zoric, social hållbarhetsstrateg, blir beredskaps- och trygghetssamordnare.
  • Jimmy Eskesjö, Samordnare ANDTS & integration, blir beredskaps- och integrationssamordnare.

Rekommenderat för dig

Publicerad: 5 september 2024

Uppdaterad: 6 september 2024