Tydliggörande pedagogik på Jämshögs förskola inspirerar andra

För ett år sedan introducerades tydliggörande pedagogik på Jämshögs förskola, nu syns resultaten. Barnen har blivit mer självgående och glada. Initiativet sprids nu till andra förskolor.

Jämshögs förskola sett från parkeringen. En gul tegelbyggnad med rött tak. Foto.

En positiv satsning

Arbetet började med att pedagogerna genomförde kunskapshöjande uppgifter i reflektionsgrupper. Bland annat har de fått ny och viktig kunskap om olika NPF-diagnoser

Mina förväntningar på hur pedagogerna bemötte barn med speciella behov, var ej tillfredsställande fullt ut. Förförståelsen för varje barns unika sätt att vara skulle utvecklas ytterligare hos alla pedagoger samt minska deras stress. Strukturen i arbetet var bra men potential fanns att uppnå ännu bättre resultat. Det säger Anette Ohlsson, rektor för Jämshögs förskola.

Syftet med arbetet var att:

  • varje pedagog skulle utvecklas som enskild individ, men också tillsammans med kollegorna i arbetslaget och förskolan.
  • förstå och befästa arbetssättet för att kunna möta varje enskilt barn utifrån dess behov antingen det har en diagnos eller inte.

Genom att läsa litteratur, reflektera enskilt samt diskutera tillsammans med kollegor har varje pedagog gjort en unik resa vilket speglar sig i barngruppen. Även specialpedagogen som varit med i utvecklingsarbetet har varit en ovärderlig tillgång.

Mer självgående och glada barn

Det pedagogiska sättet skapar en begriplighet och ett sammanhang för både barn och pedagoger. Det nya strukturerade arbetssättet handlar om att barnen ska förstå vad som förväntas av dem, vad som kommer att hända och vad instruktionerna innebär.

På så sätt har de blivit mer självständiga i sina val som exempelvis vilka rum de ska leka i. Det har även skapat ett tryggt sammanhang med en kravnivå som är anpassad efter barnen. Tydlighetens effekt syns i att barnen vet vad de kan förvänta sig under dagen och blir glada och trygga av det.

Lärmiljön är tydlig med olika sorters schema vilket skapar ett lugn och trygghet hos varje enskilt barn och i barngruppen. Konflikterna är färre då varje barn vet hur allt på avdelningen fungerar t.ex. vilken aktivitet och material som används i vilket rum samt hur det ska användas. Barnen är tydliga och hjälpsamma mot varandra med hjälp av bildstöd när de vet vad som förväntas av dem. Pedagogerna är mindre stressade då arbetet med tydlig struktur frigör mer tid och energi till dem. Pedagogerna har blivit stärkta genom att alla tillsammans genomfört samma fortbildning. Det säger Anette Ohlsson, rektor för Jämshögs förskola.

Inspirerat fler verksamheter

Jämshögs förskola är den första i kommunen som arbetar med detta på djupet. Utöver Jämshögs förskola har Gränums förskola varit med och arbetat med tydliggörande pedagogik i viss utsträckning. Nu i höst är det klart att även Vilbokens förskola och Ekeryds förskola kommer att påbörja arbetet.

Förhoppningen är att flera verksamheter ska inspireras och därför har förskoleläraren Liselotte Holmberg presenterat satsningen för nätverket Språkstegen som består av representanter från BVC, biblioteket, specialpedagog samt logoped.

Rekommenderat för dig

Publicerad: 21 oktober 2024