Temalådor förenklar naturvetenskap och teknik så det blir för alla
Barn och unga lär sig naturvetenskap och teknik genom olika temalådor som är utformade för att vara elevaktiva och har ett språkutvecklande arbetssätt. Under ett år har skolorna i Olofströms kommun fått stöd av Volvo Cars, som sponsrat med specifika temalådor för varje termin.
Teman som knyter an till den lokala industrin
Naturvetenskap och teknik ska vara för alla. Det vill det icke kommersiella skolutvecklingsprogrammet NTA möjliggöra. Förskolor och grundskolor i Olofströms kommun har sedan fem år tillbaka arbetat efter NTAs modell. Modellen ger lärare och elever ett paket att utgå ifrån i undervisningen. I lådorna finns det barnen behöver för att utföra olika experiment. Lärarna får utbildning i de olika teman som en kompetensutveckling.
Sedan ett år tillbaka har Volvo Cars i Olofström sponsrat med temalådor varje termin. Förra året fick mellanstadieelever besöka Volvo Cars, något de kunde kombinera med sin temalåda Rörelse och konstruktion. Så sent som i höstas möjliggjorde Volvo för förskoleklasserna upp till årskurs tre kunna få lära sig om Fysik och Kemi på ett pedagogiskt sätt.
Eleverna har tyckt det varit roligt att få jobba som en forskare. Genom lådorna får de fundera, diskutera och ställa hypoteser som de sedan kan testa genom experiment, säger Benette Lewis, lärare och NTA-samordnare i Olofströms kommun.
Enligt Volvo Cars vill de skapa nyfikenhet för teknik och naturvetenskap tidigt i barns liv, och har därför valt att sponsra kommunen med temalådor och lärarhandledningar.
Kort om NTAs modell
Grunden i stödet via modellen utgörs av vetenskapligt granskade teman, som är utprovade i barngrupper och skolklasser. I teman, som är utvecklade utifrån förskolans respektive grundskolans läroplan, ingår en obligatorisk kompetensutveckling. I de flesta teman ingår även det materiel som behövs, för att barn och elever ska kunna genomföra experimenten som ingår i temat.
Naturvetenskap och teknik för alla (NTA) är ett icke-kommersiellt skolutvecklingsprogram i naturvetenskap, teknik och matematik för lärare och elever i grundskolan och förskolan.
- Det är en modell för att utveckla en likvärdig NT-undervisning i förskola och grundskola.
- Det ger kontinuerlig kompetensutveckling för lärarna.
- Det utgår ifrån ett elevaktivt, och språkutvecklande arbetssätt.
- Det är ett stöd för att utvärdera NT-undervisningen.
Olofströms kommun har köpt in utbildning samt materiallådor på ett antal teman. Lärarna lånar lådor till sin klass, arbetar med materialet. I temalådan finns allt pedagogen behöver samt lärarhandledning med fakta, arbetssätt, elevblad, utvärderingar och tips. Olofström gick med 2019.
Rekommenderat för dig
Publicerad: 19 december 2024