Daisy ökar elevers motivation och studiero

Efter 15 månaders utbildning är pedagogen Katarina Enbom Fransson på Vilboksskolan och hunden Daisy ett pedagoghundsteam. Redan nu syns effekten av Daisys närvaro genom ökad studiero och motivation bland eleverna.

Pedagogen Katarina tillsammans med sin hund Daisy i ett klassrum

Ett positivt inslag i skolvardagen som eleverna längtar efter

Det är fredag eftermiddag och elever i årskurs fem ska ha matte. Lektionen hålls av pedagogen Katarina och hunden Daisy. Det är Daisys lektion och idag ska eleverna arbeta med multiplikation, genom motivationshöjande uppgifter. På tavlan står tre punkter uppskriva som visar lektionens olika delar. I varje del är Daisy involverad eftersom det bidrar till ett ökat fokus på den specifika uppgiften som eleverna ska göra, samtidig som uppgiften utförs på ett roligt sätt. Ett exempel är när eleverna ska arbeta med multiplikation. Eleverna får matteuppgiften genom att Daisy snurrar på ett hjul för att få fram talet eleverna ska lösa. Daisy är en snart 2-årig Kromfohrländer som älskar att arbeta i skolan med eleverna. Glädjen hos både Pedagoghundsteamet och eleverna märks tydligt i klassrummet. Daisy rör sig fritt i klassrummet och när hon blir trött kan hon mycket väl tar en tupplur vid ett av elevernas bord, vilket skapar ett lugn och en studiero med en hund vilandes tryggt vid elevens sida.

Under 15 månader har Katarina utbildat sig själv och sin hund till att bli pedagoghundsteam. Syftet med pedagoghund är att höja elevers motivation och skapa ett lugn för att i sin tur leda till en bättre inlärning för eleven. Forskning visar att närvaron av en hund utsöndrar hormonet Oxytocin hos människor som ger en må bra-känsla. Om man dessutom få klappa hunden blir utsöndringen starkare.

Eleverna längtar tills de få träffa Daisy, en elev berättade för mig att hon blir hjälpt med sitt humör när Daisy är i rummet. För hon kan inte vara arg när Daisy är där. Jag har även elever som kommer fram och berättar att de längtar tills de börjar årskurs fem, för då får de arbeta med Daisy, berättar Katarina Enbom Fransson, skolhundspedagog Vilboksskola i Olofströms kommun.

Efter bara ett par månader som skolhund har Daisy blivit ett positivt och efterlängtat inslag i undervisningen. Trots att Katarina arbetar med Daisy i årskurs fem, är de även för de elever som har behov av riktat stöd, oavsett årskurs. Hon vill även finnas där för alla elever på skolan. Därför spelade hon in en julkalender med små korta filmer där Daisy gav eleverna en uppgift varje dag. Filmerna visades varje dag i klassrummen och på rasten fick eleverna träffa Daisy och berättar svaren. Ett inslag som uppskattades mycket av eleverna. I somras fick klasser boka in sig på sagostunder med Daisy utomhus, något hon planerar för att genomföra även i år. Samtidigt som Daisy ger mycket till eleverna, krävs det mycket av henne.

Daisy får bara arbete 2-3 dagar i veckan och max 2 timmar. Jag kör 30 minuters pass med henne sedan behöver hon vila, fortsätter Katarina Enbom Fransson.

Katarina har även blivit erbjuden att bli mentor åt Pedagoghunden Sverige till andra pedagoger i Blekinge som vill utveckla sin pedagogik tillsammans med sin hund. Något som kan leda till att fler elever i länet får möjlighet att få hjälp med sitt skolarbete via en skolhund.

Kort om skolhund

För att en pedagog ska blir certifierad som en skolhundspedagog krävs en 12-18 månaders lång utbildning. Utbildningen innehåller både teoretiska delar och praktiska. Den teoretiska delen handlar bland annat om hur man läser en hunds kroppsspråk, hur inläsning med hund går till och hur elevers motivation kan höjas genom hunden. Ett exempel är en elev som har svårt att hitta ett lugn för att läsa, kan då läsa för skolhunden. Många gånger är det enklare för eleven att läsa för hunden än för pedagogen.

Det finns tydlig information på skolans område när skolhunden är på skolan och i vilka lokaler hon får vistas i. Lokalerna som hunden vistas i har extra städning.

Varje vecka duschas skolhunden med ett allergen minskande schampo, detta för att minska eventuella allergiska reaktioner hos medarbetare och barn på skolan. Skolhunden besöker inga barn som är allergiska eller om vårdnadshavarna inte gett sin tillåtelse.

Rekommenderat för dig

Publicerad: 12 februari 2025