Brygghäng är tillbaka i sommar

Nu är det klart! Succén med Brygghäng på centrumbryggan vid Storlekplatsen i Olofström är tillbaka i sommar. Varje onsdagskväll kl 18.00 i juli blir det konsert med musiker från hela länet.

Sommarens program

Centrumbryggan blir åter en mötesplats för härlig musik, inom helt olika genrer, varje onsdag i juli kl 18.00. Den röda tråden är att alla dessa fina programpunkter innehåller fantastiskt duktiga musiker från Blekinge:

Onsdag 6/7: Folk och världsmusikerna Dan Knagg, Ali Sabah och Sara Nilsson bjuder på ett musikaliskt brobygge mellan världar och kulturer i konserten ”Vad hade hänt om Evert Taube seglat österut?”

Onsdag 13/7: Ella Sandberg Band (bestående av Karin Hildingsson, Nils Hernqvist, Nils Aurell och Ted Sandberg och Ella Sandberg). Bjuder på egen musik som har sitt hem i popgenren, influerad av folkmusik, indiepop och americana.

Onsdag 20/7: Jester Hope (med folkmusikerna David Adam och John Leo Carter) tar publiken med på en musikalisk resa till Skottland och Irland.

Onsdag 27/7: Mats Trondman med Company (Peter, Palle och Staffan). Musikalisk nostalgitripp från 60-talet och framåt, med nedslag i 80-talets Olofström och nutida americana.

En mötesplats

I juli 2019 arrangerades Brygghäng för första gången som en inkluderande arena där kulturutövare och kulturföreningar kunde möta en delvis ny publik utanför de traditionella kulturscenerna. Satsningen som blev en publiksuccé genomfördes i samarbete mellan Olofströms kommuns kultur- och fritidsförvaltning, Olofströms kammarmusikförening, Olofströms Jazzklubb, Holje Folkdansgille och Riksteaterföreningen i Olofström, med stöd av Region Blekinge. Sedan kom pandemin och hindrade publika arrangemang. Men nu vill vi komma igång igen och tillsammans med våra samarbetspartners skapa en mötesplats för kulturpublik, föreningar och artister. Med Brygghäng vill vi också synliggöra professionella musiker från Blekinge och få fler att upptäcka det ordinarie kulturutbudet.

Nytt för i år är att vi i år även samarbetar med Frivilliga resursgruppen (FRG) som kommer att finnas med sin säkerhetsutrustning och vara publikvärdar under samtliga onsdagskvällar i juli.

För frågor kontakta

Anna Lundholm