E-faktura
Du som betalar fakturor till Olofströms kommun kan välja att betala via e-faktura. Du kan antingen betala dina egna fakturor eller åt en annan person som är kund hos Olofströms kommun.
Fördelarna med e-faktura är att du slipper skriva in långa OCR-nummer, samt att alla uppgifter redan är ifyllda. E-faktura kan användas av privatpersoner som har internetbank.
Så fungerar e-faktura
E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor och kommer med samma tidsintervall. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.
Säkerhet
Det är bara du (kontoinnehavare) som kan se e-fakturan via din internetbank.
Anmäl att du vill ha e-faktura
Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. När du gör din anmälan ska du leta upp Olofströms kommun som betalningsmottagare. Är fakturamottagare annan än kontoinnehavare måste du fylla i det i din anmälan. Byter du bank måste ny anmälan skickas in (efter det att du har avanmält e-fakturan via din gamla bank). Du bör även lämna din e-postadress om vi behöver kontakta dig.
Avanmälan e-faktura
Om du inte längre vill ha e-faktura från Olofströms kommun gör du avanmälan på din internetbank. Avanmälan gäller alla dina e-fakturor hos Olofströms kommun. Om du byter bank måste du även då avanmäla e-fakturan via din gamla bank.
Publicerad: 14 augusti 2020
Uppdaterad: 4 augusti 2022