Trygghetslarm
Trygghetslarm kan du ansöka om ifall du känner risk för att ramla eller känner annan oro. Det innebär att du har en bärbar larmknapp att trycka på för att kalla på hjälp i din bostad. Du kan få hjälp dygnet runt av personal i hemtjänsten.
När du blivit beviljad ett trygghetslarm kommer vårt larmteam att boka tid med dig för installation av larmet. För att vi ska kunna hjälpa dig när du larmar så behöver hemtjänstpersonal tillgång till din bostad. För att göra detta så smidigt som möjligt använder Olofströms kommun sig av nyckelgömmor som är säkerhetsklassade och som borras fast i befintlig dörr/fastighet. Har din fastighet/lägenhet en säkerhetsdörr finns andra lösningar.
Trygghetslarm är inte för akut sjukdom, utan då ringer du 112. Du kan även ringa sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177 för att få råd.
Funktionskontroll
Om du inte använt ditt larm de senaste 30 dagarna behöver det provlarmas. Om du inte kan göra det själv får du hjälp av hemtjänstpersonal om du har hemtjänst eller så kommer larmteamet att kontakta dig för hjälp.
Återlämning och avslut
Kontakta er biståndshandläggare för att avsluta ert trygghetslarm i ordinärt boende.
För att få ert befintliga trygghetslarm flyttat till annan bostad inom kommunen kontaktar ni larmteamet.
Önskar ni få avslutat trygghetslarm och låskolv hämtat och få tillbaka er fastighetnyckel kontaktar ni larmteamet.
Larmteamet nås på 0454-932 58 under telefontid måndag–fredag kl 7.00–9.00. Det går även bra att mejla till larmteamet@olofstrom.se
Kontakt
Socialförvaltningen
Besöksadress:
Olsgatan 2b
Postadress:
Box 302
293 24 Olofström
Publicerad: 19 augusti 2020
Uppdaterad: 3 februari 2025