Lägenhetsregister
Kommunen ajourhåller lägenhetsregistret och fastställer ett lägenhetsnummer för varje lägenhet. Syftet med lägenhetsregistret är att göra det enklare att ta fram statistik om bostäder och hushåll i Sverige.
Statistiken används för forskning och när kommunerna planerar framtida bostadsbyggande.
Fastighetsägare ska rapportera förändringar
Fastighetsägare i Olofströms kommun ska rapportera alla förändringar i sina lägenhetsbestånd till kommunen. Förändringarna som ska anmälas är:
- nytillkomna
- borttagna
- eller i storlek förändrade lägenheter
För att rapportera förändringar använder du blanketten "ajourhållning av lägenhetsregistret". Det finns två blanketter, en för ajourhållning av lägenhetsregistret, flerbostadshus inklusive specialbostäder samt en för ajourhållning av lägenhetsregistret, småhus inklusive fritidshus.
Publicerad: 28 januari 2021
Uppdaterad: 1 mars 2022